Saturday, March 8, 2014

Memories





















Het is zo vreemd hoe ons geheugen werkt, sommige dingen, goede momenten, zijn zo fijn om te herinneren en toch vergeten we ze, terwijl we vervelende herinneringen niet vergeten. Een vriendin van me legde me uit hoe het zit, normale allerdaagse dingen herinner je je meestal niet, dit sla je gewoon minder goed op, omdat ze niet bijzonder zijn. Juist de hele leuke of slechte dingen onthoud je wel. Toch jammer, veel dingen die op het moment dat je ze meemaakt zo normaal lijken te zijn, zijn achteraf de beste herinneringen.

Een collega vertelde deze week over hoe hij vroeger als kind badderde in de douche, door een washand in het putje te doen loopt de douchebak vol en heb je dus een 'bad'. Precies zo 'badderde' ik vroeger bij mijn opa en oma, als ik bij hun logeerde. Tijden en tijden heb ik daar niet meer aan gedacht, maar toen hij er over vertelde kwam gelijk weer dat hele beeld bij me op, de badkamer bij mijn opa en oma thuis, de warmte van mijn oma... zo fijn om hier weer eens aan te denken!





















Foto's kunnen handig zijn bij het ophalen van herinneringen, helaas heb ik er maar heel weinig van mijn eigen jeugd. Ook Jojanneke van het blog metdraadenraad heeft veel van haar eigen jeugdfoto's verloren en vroeg zich af of het hebben van jeugdfoto's ervoor zorgt dat je meer herinneringen hebt van vroeger of niet en wat het niet hebben van jeugdfoto's met je doet. Ze is dit aan het uitzoeken doormiddel van dit fotoproject. Zeker iets om in de gaten te houden, ben benieuwd wat uitkomst voor haar is. Ooit hoop ik ook voor mezelf een manier te vinden om vrede te hebben met het bijna niet hebben van jeugdfoto's. Het vastleggen en kunnen terug kijken op mijn leven zoals het nu is, onder andere door dit blog, helpt in ieder geval een beetje.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...